2010-05-23

Tony Rich - Nobody Knows



Första gången jag hörde låten 'Nobody Knows' så var jag helt säker på att det var en ny singel med Babyface. Rösten var snarlik och den här typen av radiovänliga, halvt akustiska soulballader var ju lite av hans signum. Snart gick det dock upp för mig att det var en kille som hette Tony Rich som gjort låten.



Helt fel ute var jag iochförsig inte. Tony Rich var signad till Babyfaces bolag LaFace Records och det går knappast att ta miste på vem han hämtat inspiration ifrån, även om det ska sägas att Tony skrev och producerade sin musik själv.

I mitt musiklyssnande genom åren har jag ofta jagat en känsla av att få höra något som känns fräscht och modernt och helst ska det låta som om det vore gjort imorgon snarare än igår. Men väldigt ofta har jag fått komma till insikt att det går att göra minst lika bra musik utan att ta i från tårna vad gäller viljan att vara innovativ och kreativ. Ibland behövs bara en man och hans gitarr. Framförallt känner jag när jag idag lyssnar på 'Nobody Knows', att den låten åldrats med betydligt bättre värdighet på 14 år än många av de låtar som lät supermoderna på den tiden. Man kommer långt med en gedigen sångröst, en riktigt stark melodi och en text om ensamhet och ett krossat hjärta.




Tony Rich Project - Nobody Knows (prod. by Tony Rich) (1996) [spotify]

2 kommentarer:

  1. NIce, måste bara dela en favorit med herrn.

    http://open.spotify.com/track/66X5YrK1yMJCC37d5heuFF

    SvaraRadera
  2. Nu blev nog nånting fel för du länkade till samma låt som inlägget handlade om!?

    SvaraRadera