2010-05-22

Total

Det är lätt att avfärda Sean "Diddy" Combs som en glidare i shiny suit som tycker om att synas och höras lite för mycket i sina artisters musikvideos och på deras hitsinglar. Men det går inte att förneka den här mannens förmåga att upptäcka och presentera ny talang för världen. Det Var Puffy som upptäckte, och framförallt lät oss andra upptäcka, både Biggie, Jodeci och Mary J Blige. Det var också han som satt med några av nittiotalets allra mest begåvade rnb-artister på sitt bolag Bad Boy Records. Bland dessa fanns tjejtrion Total, som släppte sin debutskiva 1996 och som hann göra ett par minnesvärda och framgångsrika singel-samarbeten med Biggie medan han fortfarande var i livet.

Totals första skiva kom mitt i rushen av tjejgrupper på rnb-himlen och för egen del försvann de lite i skymundan av TLC, Xscape, SWV och alla de andra grupperna som konsumerades vid den tiden. Det var först när jag hörde Timbaland-samarbetet 'What About Us' som jag fastnade för Total och började lyssna in mig på deras debutalbum (där den låten dock inte var med).



Total kom att samarbeta några gånger till med Timbaland på den tiden då hans sound fortfarande kändes innovativt och futuristiskt, snarare än urvattnat och förutsägbart. En låt som jag verkligen gillade var 'What The Dealio' som var med på Soundtracket till filmen Why Do Fools Fall In Love.

Total - What The Dealio (prod. by Timbaland) (1998) [Spotify]

Totals andra och troligen sista album Kima, Keisha & Pam innehöll ett par riktigt sköna låtar och min favorit var och är 'If You Want Me' med gästrappande Mase, som med sin ganska softa framtoning var den optimala rnb-gästrapparen innan han bestämde sig för att det var präst han ville bli.

Total ft Mase - If You Want Me (prod. by Stevie J) (1998) [mp3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar