2010-05-16

Sköna konsertminnen


Genom åren har jag haft chansen att se en stor del av mina favoritartister live. Tyvärr har man allt mer ofta gått från konserter besviken på senare år. Antingen har artisterna blivit latare med åren eller så har mina kriterier för vad som är en riktigt bra konsert ändrats och gjort mig mer kritisk. Ett av mina första besök på en rnb-konsert är nog en anledning till att nästan allt annat kommit att blekna i jämförelse.

Det här var våren 1997 och på den tiden hade inte gränserna mellan pop och rnb suddats ut på det sätt som idag och amerikansk rnb letade sig sällan upp på de svenska listorna. Men hösten/vintern '96-'97 kan jag nästan garantera att ingen missade Blackstreets mästerliga 'No Diggity'. Samtidigt som det kändes trist att plötsligt behöva dela gruppen man själv haft som favoriter sedan den självbetitlade debuten två år tidigare, var det också kul att se Teddy Riley och hans band få ett stort internationellt genombrott. Framförallt fick europeiska konsertarrangörer upp ögonen för Blackstreet och snart satt jag och min syster med biljetter till deras spelning på Vega i Köpenhamn. "Starstruck" som man är så var det en mäktig känsla bara att få vara i samma lokal som Teddy Riley, en av mina stora idoler.

När det hela drog drog igång med inledande 'This Is How We Roll' så tog det ungefär fem sekunder för mig att inse att det här skulle bli en riktigt bra kväll. Ingen DJ som stod och körde försinspelad musik för bandet att sjunga till. Ingen 45-minutersspelning bestående av tråkiga refräng-medleyn. Bara ett ritkigt tajt liveband, tre grymma sångare och Teddy Riley som stod och blåste saliv i sin talkbox. Den enda invändningen skulle isåfall vara att Blackstreet körde 'No Diggity' tre gånger om, en gång i sitt originalutförande, en gång i en jungle-remix och en gång i Billy Jean-remixen som också var med på låtens singel som andraspår. Men det var deras stora hit och de snålade inte i övrigt utan körde nästan hela sin repertoar samt ett medley med låtar från Teddys gamla band Guy.

Klippet nedan är inte från samma konsert men det är ett bra smakprov på hur bra Blackstreet är live, även om klädvalet givetvis kan diskuteras.

Med Blackstreet och konserten i Köpenhamn som måttstock så är det kanske förståeligt att man blivit kräsen och kräver en bra spelning. Kanske hade jag uppskattat andra konsertbesök mer om jag aldrig gått och sett Blackstreet. Men då hade jag å andra sidan gått miste om den kanske bästa spelning jag varit på.

Jag avslutar med två versioner av en av de första Blackstreet-låtar jag fastnade för, 'Booti Call'.

Blackstreet - Booti Call (prod. by Teddy Riley) (1994) [Spotify]

Blackstreet - Booti Call (Gotta Get U Home Remix) (prod. by Teddy Riley) (1994) [mp3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar