2010-05-18

Nittiotalstrend


Det finns mycket man kan peka på som tidstypiskt för nittiotalet vad gäller rnb-musiken, men en sak som jag verkligen saknar och minns är alla fantastiska soundtracks till oftast usla eller fullkomligt obskyra filmer. Jag äger massor av soundtracks i min skivsamling till filmer jag aldrig har sett.
 
Framförallt kändes det som att varje gång det annonserades ut en ny buskiskomedi med Eddie Murphy eller Martin Lawrence så visste man i samma ögonblick att det förmodligen skulle medfölja ett helt fantastiskt soundtrack. Det bjöds ofta på spännande samarbeten och hetaste artisterna för stunden samsades med de dyraste producenterna. På sätt och vis kan man säga att nittiotalets  rnb-/hiphop-soundtracks var lite som DJ Khaleds skivor är idag fast utan en dampad DJ som skriker "We The Best" genom varje låt.

Ett av mina absoluta favorit-soundtracks från nittiotalet kom ut 1999 och var från en film med både Eddie Murphy och Martin Lawrence, som hette Life. Konceptet till skivan var enkelt. Tio låtar skrevs och producerades av R. Kelly (med hjälp på ett par låtar av DJ Quik och Rodney Jerkins) och övriga fem spår gjordes av Wyclef Jean. För att framföra låtarna bjöd man in artister som Destiny's Child, Sparkle, Isley Brothers och Brian McKnight. Men för egen del var (och är fortfarande) det största ögonblicket på plattan när Maxwell framför den R. Kelly-skrivna pärlan 'Fortunate'. Låten är än idag Maxwells i särklass största singelframgång och det är inte svårt att förstå varför.



En låt som faktiskt också var med på Life men som inte blev en hit förrän nästan två år senare, är 'What Would You Do' med City High. Jag vill minnas att den var något av en sommarplåga, iallafall i min värld. Jag har här valt att ta med just originalversionen som är utan Dr Dre-samplingen i mittpartiet, då det faktiskt var denna version som var med på soundtracket.

City High - What Would You Do (prod. by Wyclef Jean) (1999) [mp3]

Vi kommer definitivt att gräva betydligt mer bland gamla soundtracks framöver, då det finns massor av godbitar att finna. Det här var bara en liten skarpning på ytan och en nostalgisk tillbakablick på ett nittiotalsfenomen som jag saknar.

2 kommentarer:

  1. Rolig återblick! Jag minns också the golden years of soundtracks med ett leende :) Mo money, juice, above the rim, meteor man, jasons lyrics är några jag kommer på spontant. Grymt bra!

    SvaraRadera
  2. Hehe Mo Money var nog mitt första soundtrack, måste ha kommit nån gång 92-93. Above the rim-soundtracket var för övrigt helt fantastiskt, perfekt mix mellan soft rnb och hård gangsta-rap.

    SvaraRadera