2010-05-26

Down 4 Whateva



Nuttin' Nyce var en trio ledd av Eboni Foster. Gruppen släppte bara ett album, Down 4 Whateva, som nådde plats 34 på hip-hop/rnb-listan. Gruppens största hit blev 'Froggy Style'. Down 4 Whateva domineras av New Jack Swing-inspirerade upptempo-dängor, och varje gång jag lyssnar på skivan får jag en enorm lust att klä mig i färgglada kläder, Hammer-pants och och inleda någon sjukt energisk koreograferad dans med ett gäng kompisar.







Down 4 Whateva släpptes 1993, ett år efter att TLC släppte sin debut Ooooooohhh... On the TLC Tip, och Down 4 Whateva känns väldigt post-TLC, både musikalisk och textmässigt. Nuttin' Nyce kallar sig för 'female dawgs' och är sexuellt framåt, krävande och frispråkiga. Precis som jag vill ha mina kvinnor helt enkelt! Detta + den relativa bristen på de annars obligatoriska svintråkiga söliga balladerna gör Down 4 Whateva till en av mina favoritskivor från 90-talet!



Nuttin' Nyce - Froggy Style (1993) [mp3]

Nuttin' Nyce - U Ain't Gotta Lie To Kick It (1993) [mp3]

Nuttin' Nyce - What Can I Say to You (To Justify My Love) (1993) [mp3]

Nuttin' Nyce - In My Nature(1993) [mp3]



Helt underbart! 'In My Nature' handlar alltså om att tjejen BARA vill ha sex, inget förhållande. Hon motiverar detta med att det är i hennes natur! En mycket subversiv bild av kvinnlig sexualitet om du frågar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar