2010-05-27

Criticize

Sist jag hörde att Alexander O´Neal varit i Stockholm så hade han, enligt uppgift, ramlat ihop på scenen en knapp kvart in i konserten. Det här var nu några år sedan, och då var i alla fall, enligt samma uppgift, Alexander en rätt sliten syn. Hur det är med det där idag vet jag egentligen inte. Men enligt hans hemsida verkar han fortfarande jobba på så vi hoppas på det bästa. För mig är i alla fall Alexander fortfarande den bästa sångaren som någonsin Jimmy Jam och Terry Lewis producerat.

Jag tänkte posta Alexanders största ögonblick, från plattan Hearsay (1987), en helt fantastisk Jam/Lewis produkt med lyxiga LA-forever-pianon, slapbass och sång man inte hört maken till särskilt ofta.

Redan 1985 kom dock debuten som också bar Alexanders fulla namn. Jag kan inte hejda mig själv från att tipsa om den med. För Alexander O´Neal slog ned som en bomb i soulvärlden, att han också var från killen som en gång blev utfryst ur Minneapolisbandet Time (Prince gamla skyddslingar) för att han "såg för svart ut" är en liten bonus-rolig detalj.
Jag minns speciellt de här två:

5 kommentarer:

  1. Håller med. Jag blir aldrig trött på Alex i kombination med J&L och lider också av historierna om en gammal hjälte på dekis. Låt oss hålla tummarna att han gör en storstilad comeback snart! All true man och Saturday Love är två andra favoriter.

    SvaraRadera
  2. "Sist jag hörde att Alexander O´Neal varit i Stockholm så hade han, enligt uppgift, ramlat ihop på scenen en knapp kvart in i konserten. Det här var nu några år sedan". Jag hoppas att du inte anspelar på den konsert han hade på konserthuset typ 1990 för det var ju i så fall mer än några år sedan...

    Alex är den klart bästa soulsångaren alla kategorier....PERIOD!!

    Synd att hans karriär falnade i och med hans beronde av knark. Detta var ju dels orsaken till att albumet Hearsay blev försenat och dels den bakomliggande orsaken till att Jam & Lewis avbröt samarbetet med honom. Det gick helt enkelt inte att jobba med en knarkare. Självklart vore ett reunionlabum med J & L bakom spakarna en dröm men dessvärre....It aín´t gonna happen!

    SvaraRadera
  3. En av mina A. O'Neil-favoriter:

    http://www.youtube.com/watch?v=YTSOKrJDEeo

    Jag hoppas förövrigt knark är förklaringen till hans helt osannolikt dåliga skådespeleri här. Så bisarr video, sjunga med en så innerlig känsla, men agera med noll. Jaja, rätt fin ändå, på något vänster.

    SvaraRadera
  4. Tycker det är lite hett då han ligger där i sängen och blickar upp i taket, så där lagom drömskt

    SvaraRadera