2010-05-16

Cherelle


Cherelle var den unga tjejen med sockerrösten som hade turen att få en släng av genierna Jimmy Jam & Terry Lewis swingskatt anno åttiotal. Duetten ´Saturday Love´, med Alexander O´Neal, blev en av Cherelles största kommersiella framgångar, med en nummer 2 topp på den amerikanska rnb-listan.

Firma Jam/Lewis hade ett fantastiskt pianosound i sin rnb. Kombinera det med en komplett ljudbild innehållande sylvassa swingsnares och en sanslöst lyxig diskantvärld, så blev de två låtskrivarna också den naturliga bryggan mellan det sena sjuttiotalets disko (tänk Björn Borg på Studio 54) och just nittiotalets starka swing era för rnb (tänk Teddy Riley).


Uppföljaren till ´Saturday Love´ och plattan High Priority hette Affair och kom 1988. Även här vände man sig till Jam och Lewis för materialet. Affair nådde den rätt så blygsamma 106:e platsen på den amerikanska listan, vilket kanske inte är så mycket att yvas över, men soundet på plattan är det definitivt. Här möter vi en hårdare och tuffare Cherelle.

Firma Jam/Lewis hade bestämt sig för att skräddarsy ett likadant koncept till Affair, som hennes labelkollega Alexander O´Neal hade fått på sin Hearsay från 1987. Nämligen en platta där låtarna handlade om ett romantiskt förhållande som plötsligt går snett.

Vi minns gärna titelspåret med lite extra nostalgi i ögonvrån.


På Spotify finns idag bara Cherelles sista kvart i rampljuset ´The Right Time´ från 1999, där ´Saturday Love´ fått en ny och uppdaterad beats-kostym med ett 909-kit i trumkompet (tänk tidig house) och ett betydligt mer avskalat pianosound. Inte alls i närheten av Jam och Lewis fantastiska original på den mp3:a jag länkar till ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar