2010-05-20

Big Bub


Åren 1996-1997 kändes det som att det kom minst en köpvärd skiva varje vecka, eller så var det så att jag just fått mitt första heltidsjobb i en skivbutik och samtidigt bodde hemma, vilket var en bra ekvation rent ekonomiskt. I vilket fall så har jag ganska många skivor i min samling just från de här åren och en av dem är Timeless med storväxte sångaren Big Bub.
Han hade tidigare släppt en soloskiva samt ett par album tillsammans med sitt band Today, som varit signade hos Motown i början av nittiotalet.

Större delen av Timeless producerades av Teddy Riley, och det räckte långt för mig på den tiden. Idag känner jag nog att skivan i sin helhet inte riktigt håller måttet, trots att Big Bub sjunger riktigt bra. På skivan finns två versioner av vad som var skivans förstasingel, 'Need Your Love'. Originalet är producerad av Big Bub själv medan remixen, som samplar Guys gamla hit 'Her', är signerad Teddy Riley. Här hör man klart vilken betydelse produktionen har för en låt. Vad som till en början är en ganska ordinär låt i mina öron blir till en av mina favoritlåtar från den här perioden.

Big Bub - Need Your Love (1997) [mp3]

Big Bub - Need Your Love (H.E.R Remix) (prod. by Teddy Riley) (1997) [mp3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar