2010-04-13

Barbecue @ Keith's


1997 bodde undertecknad i Harlem, Ny. 125e gatan, ett löskokt äggkast från St. Nicholas av. Stationen där A-train visslade förbi var tionde minut. Och endast ett hårdkokt äggkast därifrån bodde även Keith Sweat.
Eller rättare sagt, där hade New Jack-swing erans lenaste sängkammarröst växt upp. Så en dag, mitt i juli, blev en av knarklangarna på hörnet förälskad (eller sugen på att ligga, oklart vad) i en av mina rumskompisar. Fotomodellen Ayan, 1.82 lång och med Somaliskt urspurng, och värderingar sprungna ur uppväxten i Växjö. Knarklangaren bjöd oss på barbecue, "at Keith´s place". Ayan tvekade, "knarklangaren var ju inge söt". Jag övertalade dock henne, bryskt och direkt. Om någon var söt eller inte, skulle inte stoppa mig från att få festa med Keith.

Två timmar senare stod vi inne på toaletten vi delade med tre afrikaner (våra korridorsgrannar) och pumpade denna Keith-ballad, medan vi gjorde oss iordning för fest. Bör jag tillägga att Keith själv släntrade in på festen kring midnatt med ett smycke stort som min lårmuskel, hämtade en dam och sen gick? Nej, vi glömmer det. Och lyssnar istället. På detta fantastiska ledmotiv från Keith Sweats debutalbum Make It Last Forever (1987). Producerad av labelhead och demonproducent extraodrinary - Teddy Riley.

Keith Sweat with Jacci McGhee – Make It Last Forever (1987) [Spotify]

Älskar ni, precis som vi på CR, Keith. Kan vi också tillsammans dansa till den största hitten från samma debut. New Jack-swing stänkaren "I want her" som peakade som billboardetta på rnb-listan samma år.

...Eller lyssna på Heavy D:s grymma remix av samma stänkare.



...Eller bara konstatera att gubben kan än!



För er som orkat läsa så här långt, så antar vi att ni är riktiga Sweat-heads. Så för er har jag nåt speciellt. Från Keiths trea med namnet "Keep it coming". Ett album som, för att det inte riktigt levde upp till hans första två, har blivit både bortglömt och bespottat. Det vill vi på CR ändra på. Och bjuder er på ett riktigt guldkorn från densamma. "Why me baby". Och kolla kostymerna! Axelvaddar, we salute you.
Keith Sweat - Why Me Baby? (1991) [mp3]



"Why me Baby" part 2 ft. LL Cool J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar