2010-06-09

Miss Thang!


1995 var jag 9 år gammal och svinstolt över mina Fila-skor. Monica var 15 år och släppte sitt debutalbum.
Att påstå att jag redan då var ett fan vore en grav överdrift. Däremot satt jag framför MTV hela eftermiddagarna och spelade in alla rnb- och hiphopvideor som dök upp på VHS. Om man hade tur var det typ två per eftermiddag. Kul att komma ihåg med tanke på att jag numera dagligen badar i rnb via diverse bloggar. För några år sedan hittade jag de där VHSerna, och blev överlycklig. En av låtarna var denna;



Fyndet av denna underbara video på min gamla mellanstadie-VHS gjorde att jag (åter)upptäckte en av 90-talets absolut bästa rnb-skivor; Monicas debut Miss Thang. Monica var som sagt 15 år gammal när den släpptes, och hade blivit signad redan som tolvåring. Det är en väldigt mogen 15-åring vi möter, en 15-åring som snarare sjunger en vuxen kvinnas rnb än barn-rnb. Och "mogen" beskriver väl fortfarande Monicas musik. Det är något med Miss Thang, något som känns äkta, Monica känns mer som en snäll kompis än en rnb-stjärna, bland annat däri ligger väl en förklaring till skivans enorma framgångar (trippel platina). Jag blir fortfarande helt lycklig när Monica släpper nytt, även om få av hennes senare skivor håller lika jämn hög kvalitet som debuten.

Monica - Before You Walk out of My Life (1995) [mp3]
Monica - Don't Take It Personal (Just One of Dem Days) (1995) [mp3]
Monica - Like This and Like That feat. Mr. Malik (1995) [mp3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar