2010-04-25

Midtempo-salsa

1995, mitt i nittiotalet så kom den en hel drös med rnb som fastnat i midtempofåran. Mary J Blige hade blivit the queen of hiphop soul - och hennes soulindränkta midtempostänkare som 'Mary Jane All night long', Biggys 'One more chance/Stay with me' och såklart 112:s 'Only you' var enorma klubbrökare. Överallt, till och med i Sverige, dansade headsen tillsammans med rnb-brudarna i 93 bpm. Vilket är väääldigt sakta med dagens mått.

I kölvattnet av detta ville såklart skivbolagen hänga på trenden. Jag har plockat ihop en playlist med några av de mer och mindre kända släppen från nittiotalets mitt, med fin-fin midtempo. Lika mycket ballad som klubbrökare. Sånt som jag själv både spelade och dansade till på klubbarna vid den här tiden, och tro det eller ej. Det gick alldeles utmärkt att spela efter 01.00 på morgonen.

Midtempo-salsa av Candy Rain [Spotify-playlist]

För er som är lika insnöade på midtempo som jag. Portraits släpp från 1995 är fortfarande, konstigt nog lite av en hemlighet i rnb världen. Det här är en riktig diamant.

Portrait – All That Matters [Spotify]

Och så lite ögongodis i samma fina anda.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar